Branża e-commerce jest idealnie przystosowana do sprzedaży zagranicznej. Warto jednak mieć na uwadze, podczas kierowania oferty, że rynki niemieckie i brytyjskie wymagają inteligentnej obsługi klienta . Ponadto logistyka i marketing muszą stać na najwyższym poziomie. Właśnie dlatego sprzedawcy korzystają skutecznie z centr fulfillmentowych. Są one niczym innym, jak zewnętrznymi firmami logistycznymi.
Czy można przebić się za granicą?
Aby odnieść sukces w międzynarodowej sprzedaży, należy zrobić dokładną analizę rynku oraz preferencji konsumentów w wybranym kraju. To, że jakiś produkt jest popularny w naszym kraju nie oznacza, że będzie tak samo np. w Czechach.
Kolejną ważną kwestią będą uwarunkowania prawne, na czele z przetwarzaniem danych osobowych oraz zwrotami towarów. Na szczęście na terenie Unii Europejskiej przepisy są ujednolicone, więc cały proces będzie przebiegał bez zakłóceń.
Oczywiście należy zadbać także o kwestię językową. Prowadząc sprzedaż międzynarodową musimy mieć na uwadze fakt, iż klienci zagraniczni chętniej wybierają sklepy, w których jest opcja innego języka w menu.
Jak ważnym elementem całej układanki sprzedaży międzynarodowej jest logistyka, wie każdy przedsiębiorca. Oczywiście długość trasy, którą przejdzie paczka, determinuje cenę tej usługi. Dlatego też sprzedaż na teren Stanów zjednoczonych mija się z celem, ze względu na kolosalne koszty wysyłki. Klienci na ogół są przyzwyczajeni do darmowej lub niedrogiej przesyłki, a przy tym stosunkowo szybkiej dostawy. Czy można jakoś temu zaradzić? Z pomocą przychodzi usługa fulfillment, czyli model logistyczny, w którym firma realizuje zamówienia w imieniu klienta. Najczęściej chodzi tutaj o sklepy internetowe, w rozumieniu tegoż klienta.
Fulfillment – charakterystyka
Co zrobić w sytuacji, kiedy dany sklep internetowy rozwija się tak prężnie, że zaczyna nie nadążać z pakowaniem i obsługą wysyłki paczek? Najprościej mogłaby zatrudnić nowych pracowników do tych czynności. Jednakże znacznie korzystniejszą opcją będzie wybór firmy logistycznej, która zajmie się realizacją wysyłki w imieniu klienta. Ogromną zaletą centr fulfillmentowych jest to, że posiadają one własne magazyny, które udostępniają swoim klientom.
Do zadań tych firm należą również:
– obsługa reklamacji i zwrotów,
– odbiór towaru od hurtowni i dystrybutorów,
– współpraca z kurierami,
– przygotowywanie paczek do wysyłki,
– przechowywanie produktów w sposób bezpieczny,
– zbieranie informacjo o zamówieniach poprzez system WMS.